Höjdpunkten på programmet under Projectpartners vårkonferens i Barcelona var ett studiebesök på FC Barcelonas Camp Nou för en presentation av Nou Camp Nou. Projektet som ska se till att Europas redan idag största fotbollsarena ska kunna ta emot ännu fler åskådare. Vår guide för dagen var Chris Dite, arkitekt och delägare på Arup, ett globalt företag inom arkitektur, design och teknik. Med sportanläggningar som specialitet är Chris Dite konsult åt japanska Nikken Sekkei som utvecklar hela arenaområdet. ”Visionen för Nou Camp Nou är att lyfta den befintliga arenan till en toppnivå internationellt sett. Det innebär inte bara att öka antalet sittplatser till 105 000 och bygga tak som gynnar alla besökare, utan också att renovera och utöka områdena inom arenan. Målet att besökarna ska få en mer bekväm upplevelse samtidigt som klubben kan möta kommersiella önskemål, till exempel genom förbättrade utrymmen för ”hospitality”. Stora förbättringar kommer även att genomföras i arenans digitala och mekaniska infrastruktur för att klubben ska kunna använda den senaste tekniken. Allt detta ska levereras genom ett komplext byggprogram som säkerställer att arenan förblir öppen för hemmamatcher med en minsta åskådarkapacitet på 85 000 platser genom hela byggskedet.”
Projectpartner i spelargången tillsammans med guide Chris Dite (längst till vänster)
Utmaningarna som projektet måste möta kan sorteras in under tre huvudområden berättar Chris Dite: ”För det första arbetar vi med en befintlig byggnadsstruktur som byggts upp i omgångar under en längre period. För det andra måste vi säkerställa att arenan under hela projektets gång kunna ta emot 85 000 åskådare och två miljoner besökare på museidelen och guidade turer. Det tredje är att vi måste balansera teknikkraven för tv-sändningar med de begränsningar som den befintliga byggnaden har.” Lösningarna ligger enligt Chris Dite i tanken att omfamna byggnaden och lyfta fram den varierade strukturen snarare än att arbeta emot och försöka rätta till. ”Camp Nous karaktär definieras av sättet den blivit byggd på och de generationer som har varit med och utvecklat klubben. FC Barcelonas motto ´Mes Que un Club´ (mer än en klubb) är fundamental för designteamet och påminner oss dagligen om att arenans plats i staden Barcelona sträcker sig mycket längre än ytterväggarna på själva byggnaden.
När Projectpartner var på besök hade den sista hemmamatchen för säsongen precis spelats vilket innebar starten för den första byggperioden på cirka tre månader. ”Byggprogrammet och upphandlingsplanen är nyckeln till framgång i det här projektet. Genom att utföra förberedande och mer diskreta byggnadsarbeten under matchsäsongen kan vi vara beredda att bygga intensivt under sommaruppehållen de kommande åren. Givetvis med så lite inverkan på den viktiga gräsplanen som möjligt. FC Barcelona har som mål att ha den bästa gräsmattan i världen och använder den senaste tekniken med hybridgräs som inte är utrullningsbart, så den får inte påverkas av byggnationen”, avslutar Chris Dite.
FAKTA NOU CAMP NOU:
> 105 000 platser varav samtliga ska ha både utmärkt sikt och skyddande tak
> Budget: 360 miljoner euro
> Arbeten pågår från 2017/2018 till 2021/22
MER LÄSNING:
> Arup
> FC Barcelona, om projekt Nou Camp Nou